Het nieuwe schooljaar is weer begonnen dus ook weer een nieuwe reeks Culturele woensdagen. Hierbij een verslag van de eerste Culturele woensdag van het nieuwe schooljaar.
Na het vormen van de groepjes waar je de komende 6 woensdagen mee samen gaat werken gingen we aan de slag met onze opdracht.
Deze Culturele woensdag stond in het teken van 'barrières'. De bedoeling was om door middel van foto's of filmpjes weer te geven hoe mensen om gaan met barrières. Wij (ons groepje) hadden besloten om obstakels neer te zetten in de gangpaden van school om te kunnen analyseren hoe mensen hiermee omgaan.
We hadden de obstakels op verschillende manieren en plekken gepositioneerd om te kijken wat mensen hiermee doen. We gaven ze meestal de keus om er op een moeilijke manier tussen of overheen te kunnen lopen of om de makkelijke weg te kiezen.
Wat opviel was dat wanneer iemand alleen is dat die meestal voor de makkelijke weg kiest maar wanneer er meerdere mensen tegelijk aan komen lopen kiezen sommige ook de moeilijke weg. ze wachten dus niet op elkaar maar gaan tegelijk door de 'hindernis' heen.
Ook interessant was dat wanneer wij de objecten aan het verplaatsen waren dat mensen anders reageren in plaats van wanneer de objecten al op hun plek stonden. Wanneer wij ermee bezig waren hadden ze er begrip voor en maakte ze ruimte voor je of wachtten ze tot je klaar was met wat je aan het doen was. Wanneer de objecten op hun plaats stonden hadden de mensen meer een reactie van 'wat is hier de bedoeling van' en de meeste mensen hadden ook geen zin om er doorheen te gaan.
Conclusie: het was interessant om te zien hoe je mensen kan sturen of hoe ze bewegen wanneer je obstakels neer zet waardoor ze keuzes moesten maken. en daarin was te zien dat ze meestal voor de meest voor de hand liggende route gingen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten